Monday 30 November 2015

Bab 9 Kaedah Penyelesaian Masalah

Kaness Babu A/L Ramanaidu (224160)

SGDN1043 Kump G SCIENCE OF THINKING AND ETHICS

Lecturer: Dr. Ahmad Sahidah

















Perbezaan Masalah dan isu

Masalah memerlukan satu penyelesaian yang segera manakala isu perlu ditangani dengan lebih berhati-hati.




Sifat Penyelesaian Masalah

Ciri-ciri yang membezakan kemampuan seseorang di dalam penyelesaian masalah ialah

1. Motivasi yang kuat - menyelesaikan masalah dengan segala tenaga yang ada pada diri sendiri, beisikap positif dan tidak mudah mengalah, kemenangan adalah idaman mereka dan tidak takut pada misteri dan kesukaran.

2. Trait yang positif - mempunyai emosi yang stabil, menunjukkan minat dalam penyelesaian masalah, trait psikologi yang objektif dan komitmen, cerdik dan pintar, dan akhirnya terus berusaha tanpa rasa jemu.

3. Jati diri - mempunyai keyakinan diri dan mempercayai bahawa dirinya berkeupaya tetapi sedar akan kekurangan dan batasan yang akan dihadapi.

4. Membina kemahiran - menyelesaikan masalah dengan teknik-teknik seperti enam langkah (Chang & Kelly, 1993) atau lapan langkah (Francis, 1990).



Kategori Masalah


Misteri satu situasi yang menyeleweng daripada kesdaan yang biasa berlaku atau yang diharapkan dan tidak dapat menerangkan dengan menggunakan akal fikiran untuk mencari sebab.

Tugasan (Assignment) - kerja yang ditugaskan oleh seseorang dengan jelas memperincikan kriteria-kriteria yang perlu dimasukkan berseta dengan objektif pencapaian, orang yang melaksanakan tugasan perlu memahami matlamat dan lain-lain keperluan tugasan itu.

Kesukaram (Difficulties) - perkara yang sukar untuk mancapai kejayaan, perlaksanaannya adalah amat rumit, mencabar dan kompleks, dibahagikan kepada duan kategori : subjektif (masalah individu) dan objektif (cabaran luar).

Peluang (Opportunities) - pembawa keuntungan yang memerlukan pengambilan kesempatan untuk mengeksploitnya.

Tidak pasti (Puzzles) - situasi di mana jawapan atau jalan penyelesaian adalah diketahui tetapi tidak tahu mana jawapan yang betul. kita perlu mengaji semula kekaburan dan keadaan yang kompleks ini untuk mencari jawapan yang betul.

Dilema - situasi yang amat sukar untuk menentukan cara yang terbaik untul menyelesaikan yang mermelukan penyelesaian kemanusiaan (perasaan manusia).



Model Penyelesaian Masalah Secara Saintifik 
dan Logik.

Langkah pertama :Mendefinisikan masalah - kita bertanya soalan mengenai masalah, penting untuk membawa kesan yang diingini. keadaan "mind-set" seseorang dan konteks di mana masalah itu wujud adalh penting dan adalah mustahak untuk memahami semua faktor yang mengakibatkan masalah.

Langkah kedua: Mengkelaskan Masalah -  mengenal pasti risiko tiap-tiap masalah itu dan selesaikan masalah yang paling tinggi risikonya.

Langkah ketiga: Tentukan Objektif - menentukan apa yang diingini daripada aktivitti-aktiviti yang hendak dilaksanakn dan biarlah jelas, mudah difahami dan praktikal.

Langkah keempat: Tentukan ukuran kejayaan - menentukan standard atai piawai yang akan menjadi pengukuran tentang kejayaan dalam penyelesaian masalah.

Langkah kelima: Kutipan data - proses mengumpulan data stau maklumat (punca masalah) yang berkaitan dengan masalah yang hendak diselesaikan. Sumber termasuklah pengalaman, permehatian dan kajian. pengumpulan maklumat secara amnya merupakan lima peringkat seperti
- mengenal pasti maklumat yang diperlukan dan cara mendapatinya.
- mengenal pasti prosedur untuk mengupul maklumat yang tercicir.
- kenal pasti punca bagaimana hendak menerbitkan maklumat.
- menstrukturkan maklumat supaya senang difahami.
- membina opsyen untuk menbuat keputusan berdasarkan kepada maklumat dan data yang dikumpul.

Langkah keenam: Membuat keputusan - keputusan untuk memilih opsyen yang paling tepat untuk dilaksanakan. kena mendapat consensus semua pihak yang terlibat dan hendak mengimbangi masalah kos.

langkah ketujuh: melaksanakan keputusan yang diambil - orang yang melaksanakan keputusan yang diambil harus menberi perhatian kepada perkara-perkara yang teliti. perkara yang diambil kira adalah keyakinan, kesungguhan, kemahiran, ketepatan, penyesuaian, objektiviti san kebolehan bekerja dalam kumpulan.

Langkah kelapan: Penilaian - memberi gambaran tentang keberkesanan tindakan penyelesaian masalah yang telah diambil.

Penyelesaian Secara Saintifik

1. Mengadakan Hipotesis - Sebagai penggerak, merupakan anggapan atau hipotesis yang perlu diuji dan dibuktikan sama ada betul atau salah.

2. Mengunpul maklumat - dalam kaedah saintifik, mengadakan bukti dan maklumat penting untuk mengesahkan kebenaran hipotesis.

3. Membuat kesimpulan - membuat kesimpulan atau keputusan. Sikap saintifik akan menangguhkan stau menunda sebarang keputusan selagi tidak memperolehi bukti atau maklumat yang menyakinkan tentang hipotesis stau assumption yang ada.

Penyelesaian Secara Kreatif/ Lateral

Kita tidak dapat mencari penyelesaian kreatif kerana
- mempermudahkan masalah itu.
- tidak mahu melihat lebih jauh di sebalik apa yang ada di depan mata kita.
- tidak menyoal semula andaian yang kita gunakan.
justeru, kita perlu mencari cara-cara baru untuk mentafsir dan mentafsir semula situasi atau masalah yang kita hadapi.

Ciri-ciri penyelesaian kreatif
- Lebih suka menindai penilaian dan yang penting ialah menjana idea, tidak bersifat kritikal seperti kaedah logik.
- Mencipta penyelesaian yang dianggap lebih membawa untung dan tidak bersidat analitikal seperti kaedah    saintifik.
- Bersifat generatif dan inovatif untuk menerbitkan perubahan demi perubahan itu sendiri tanpa diikat oleh logik sebab-akibat dan tidak bersifat vertikal/ sehala seperti kaedah saintifik.

Kaedah Enam Topi Berfikir (Edward de Bono)
1. Topi Hijau - pemikiran kreatif dan subur
2. Topi Kuning - pemikiran positif dan konstruktif
3. Topi Putih - pemikiran Objektif
4. Topi Hitam - pemikiran negatif dan kritikal
5. Topi Merah - pemikiran emotif
6. Topi Biru - lambang langit di atas, mengawasi bagaimana topi-topi lain bekerja.

Enam Kasut Bertindak (Edward de Bono)

1. Kasut formal biru laut - tindakan formal, biasa, mudah dan ringkas.
2. Kasut kelabu - tindakan secara penyelidikan, mencari bukti, maklumat dan idea baru.
3. Kasut Perang - tindakan secara praktikal, nyata, lasak, tidak formal, fleksibel dan berkesan.
4. Boot Oren - tindakan secara cemas, krisis, risiko, segera dan berani.
5. Selipar merah jambu - tindakan secara prihatin, prikamanusiaan, kasih sayang, lemah lembut, mesra dan ikhlas.
6. Kasut tunggangan ungu - tindakan secara kuasa, rasmi, kepimpinan, dan bertanggungjawab.

Penyelesaian Melalui Perasaan 


Berasaskan konsep kecerdasan EQ (emotional Intelligence) yang digunakan oleh Peter Solovey. lebih menekankan ciri sahsiah seseorang dalam menghadapi sesuatu situasi tertentu dan EQ merupakan kebolehan untuk mengawas (monitor) diri sendiri dan orang lain dari segi emosi dan perasaan.. Penyelesaian masalah memalui perasaan bergantung kepada kemahiran seseorang itu mengetahui dan menguruskan emosinya. Sifat-sifat yang perlu dimiliki ialah sabar, tenang, waspada, dan sebagainya.


Penyelesaian Secara Islam 

 1. Pendekatan Hukum

Bentuk pendekatan Islam yang bersifat rasional dan intelektual. pendekatan hukum bermaksud hukum-hukum qat'l dan ijtihadi. Semua hukum bersifat qat'l hendakalah ditaati tanpa sebarang  soalan dan tanpa perlu berfikir-fikir lagi.

2. Pendekatan Sufi

dianggap bersifat moral dan spiritrual, berfsifat lembut dan lunak. mermelukan kefahaman tentang hakikat masalah, sebab masalah, dan kaedah penyelesaian. Berasaskan proses tazkiyyah an-nafs yang melibatkan duan dimensi iaitu horizontak dan vertikal.

No comments:

Post a Comment